Honderd procent woongeluk met gratis wonen

Na een spannende, inspirerende en bij tijd en wijle turbulente reis langs de eilanden ‘Ontdekken’, ‘Ontwikkelen’ en ‘Reflecteren’ zijn wij tenslotte aangekomen bij ‘Terugkeren’. Het punt waarop wij alle opgedane kennis en inspiratie van huurders en marktpartijen daadwerkelijk zijn gaan omzetten in concrete concepten. In tegenstelling tot de brainstormsessies van de afgelopen weken begint er zicht te komen op innovatieconcepten waar we echt in geloven. Yes!

De concepten
Na een spannende afvalrace zijn er twee ‘uitverkoren’ concepten Simpel en Functioneel en Huurder in Control. De groepsleden hebben partij gekozen voor een van deze concepten, maar hoe doe je dat? We stellen onszelf de vragen: waar gaat jouw hart sneller van kloppen, waar zou je je baan voor opzeggen, voor welk concept zou je in het diepe springen? Een van de grootste uitdagingen binnen onze expeditie is op korte termijn keuzes maken. En keuzes maken doe je door het geven van een antwoord op bovengenoemde vragen.

Zo vertelt Danielle: “ik bleef lang bij het concept Simpel en Functioneel waar ik helemaal voor wilde gaan. Maar kwam de dag na mijn keuze, door goede gesprekken thuis, een afspraak met een mogelijk partnerbedrijf en mijn hart te volgen, toch met het besluit om over te stappen naar Huurder in Control. En dat luchtte zo op dat ik direct wist ik dat dit een goede switch was. Misschien zijn we stiekem toch alweer een beetje vastgeroest in de bouwwereld.”

“In de voorbereidingen ging mijn voorkeur uit naar Huurder in Control”, geeft Nicole aan. “Gaandeweg verschoof dit naar Simpel & Functioneel. De reden: het inspirerende verhaal van mede-expeditieleden Ciska Hoogeveen en Henry Draijer die een bezoek brachten aan de Green Village in Delft.”

“Keuzes maken die goed bij jezelf en het concept passen – misschien is dat wel het meest belangrijk in deze fase van de expeditie.”

Business Model Canvas
In teams van drie en vier personen werken wij met man en macht naar de eindstreep toe. Allereerst proberen wij de twee concepten nu in een Business Model Canvas te gieten. Dit invullen is een mooi proces. Het ordent onze gedachten en geeft duidelijk vorm aan de concepten. Focus dus! Het concept verschuift naar een product. We worden eigenaar van het product. Wie heb je nodig, waar ga je je geld mee verdienen en het allerbelangrijkste voor wie doe je het allemaal?

De pitchers
De teamleden die de eindpresentatie gaan houden zijn bekend. Wij staan met het hele team helemaal achter de ‘pitchers’ en vinden het zo stoer dat zij de concepten gaan pitchen voor onze opdrachtgevers. Als team gaan wij ervoor zorgen dat zij daar een goed verhaal hebben.

Nu op volle kracht vooruit! Op naar de finish van deze reis. Wat meteen ook het begin van een nieuw avontuur zal zijn. Maar een ding weten we zeker: de bouwwereld is toe aan vernieuwing!

Nicole Hermans, Verkoopmanager, AM
Danielle de Vocht, Projectmanager Nieuwbouw Concepten, BAM Wonen

Tag :