Heb je de top bereikt? 

Een keer heb ik een officieuze expeditie mogen meemaken tijdens mijn reis door Alaska in 2016. Stap voor stap omhoog. Over rotsen, door de sneeuw. Soms voorop, soms achteraan. De euforie als de ijsvlakte in zicht komt. Maar ook de stappen aftellen op het mantra: wat doe ik hier?

Overnachten in een tentje op een gletsjer met een wind die om de oren klappert. Maar dan, wakker worden met de zon. Een glinstering die alle onzekerheid en hoogtevrees laat smelten. Ik voelde mij ineens comfortabel buiten die comfortzone. En vind mijn weg, fysiek en mentaal. Weer beneden in het dal lijkt zo’n ijsvlakte niet eens zo indrukwekkend. En kan ik niet meer uitleggen hoe het voelt om een paar dagen te zijn afgesneden van de bewoonde wereld.

Zonder elkaar geen expeditie
Met Expeditie Gratis Wonen mag ik weer op ontdekkingsreis. AM, BAM Wonen, Bouwinvest, Eigen Haard en TBI WOONlab zijn in november 2016 gaan pionieren. Om die koplopende rol te (blijven) spelen als het gaat om betaalbaar, comfortabel en duurzaam wonen. Vier innovatieteams varen uit, met aan boord een dertigtal expeditieleden. Het thuisfront blijft achter: de vijf moederbedrijven. Aan mij de vraag: hoe houden we het thuisfront op de hoogte? Hoe weten zij wat er speelt op die zee van ontdekkingen? En hoe krijgen we die verschillende bedrijven bij elkaar? Want zonder elkaar geen expeditie!

Flessenpost
Geeltjesorkanen, de constante gedachtestromen en een stortvloed aan informatie komen voorbij. Wekelijks vertellen deelnemers hun persoonlijke reisverhalen in dit blogboek. Vertrouwen elkaar de onzekerheden en ambities van deze expeditie toe. Dit alles om het thuisfront een glimp mee te geven van hun avontuur. Langzamerhand komt er beweging: de nieuwsgierigheid in de moederbedrijven wint. Collega’s komen langs, nodigen andere collega’s uit en zien de potentie van een vergaderlocatie. Het besef dat de expeditie veel meer is dan het samen richting geven aan gratis wonen, sijpelt langzaam binnen.

Heb je de top bereikt?
Maar toch, ondanks de beweging die is ingezet lijkt het thuisfront Expeditie Gratis Wonen niet altijd te begrijpen. Innoveren is een creatief en veelomvattend proces dat zich niet makkelijk laat vangen. En in mijn taak om de bedrijven te verbinden is het ongrijpbare element een uitdaging. De eerste vragen als ‘wat levert het op en wat is het resultaat?’ blijven in deze fase namelijk onbeantwoord. Terwijl de focus in de buitenwereld op harde resultaten ligt. Business, rendement en meetbaar succes is nodig om gratis wonen te realiseren! Ik denk hier even terug aan het eerste moment van thuiskomst na mijn reis door Alaska: en, heb je de top bereikt?

De reis als bestemming
Want, niet het behalen van de top maar de reis is het doel. Luister naar de ervaring, zie de fonkeling in de ogen en voel het enthousiasme van de deelnemers. Dan begrijp je de verwondering en het neveneffect van Expeditie Gratis Wonen. Gemotiveerde werknemers die zijn gedreven door nieuwe samenwerkingen en ervaringen. Deelnemers gaan op onderzoek uit binnen hun eigen bedrijf en spreken daardoor bijvoorbeeld meer met huurders dan ooit tevoren.

Bij hen is een vonk van inspiratie overgeslagen. Een vonk die het werkgeluk heeft verhoogd. Een vonk die hen boven zichzelf heeft laten doen uitstijgen. En, zo toont Jessica Pryce-Jones aan in haar boek ‘Happiness at work’, “gelukkige mensen hebben bijna vier keer zoveel energie, zijn dubbel zoveel betrokken bij hun werk, de helft meer gemotiveerd en halen veel beter hun doelen dan de groep van ongelukkige medewerkers”. Kortom, anders denken is anders doen.

We pakken de rugtas, onze bagage vol werkplezier, ambitie en lef. Gaan we naar de top? We zijn in beweging, de eerste stap naar gratis wonen is gezet!

Esther Gierveld, communicatie-adviseur Expeditie Gratis Wonen
Partner Van Maes

Tag :