Op weg naar een CenterCity

Alle schroom opzij en gaan. Janneke van der Kroft en Ester van der Sterre weten er alles van. De Expeditie Gratis Wonen daagt ze flink uit. En leuk dat ze het vinden!

Het is net of ik twee banen heb

Natuurlijk zijn er ongemakkelijke momenten tijdens de expeditie. Maar dat maakt het voor Ester en Janneke juist de moeite waard. Vanaf het begin, met de sollicitatie, was het anders en daardoor leuk.

Ester: ‘Solliciteren met een video, dat was even wennen ja. Toch heb ik die drempel genomen, want innovatie is leuk. Zeker bij de Expeditie Gratis Wonen. We werken samen met andere partijen. Het samenvoegen van kennis levert enorm veel meerwaarde op. En het vraagstuk is interessant. Of we uitkomen op gratis wonen weet ik niet, maar het moet zeker goedkoper kunnen.’

Janneke: ‘Het is net of ik twee banen heb. Op woensdag ga ik naar mijn “andere werk”. Erg leuk, die afwisseling. Dat zou ik altijd wel willen. Iets nieuws doen, creatief denken en nieuwe mensen ontmoeten is ook helemaal niet verkeerd.’

CenterCity: woonconcept voor jonge stedelingen

Ester en Janneke maken deel uit van het team CenterCity. Hun opdracht is om een woonconcept te bedenken voor jonge stedelingen voor maximaal 500 euro per maand, met hotelservice.

Janneke: ‘Het was voor ons best lastig om in contact te komen met die doelgroep. Het zijn geen mensen van mijn leeftijd en ik heb ze ook niet in mijn vriendengroep. We hebben wel met experts gesproken over onze ideeën, denk aan een Futuroloog, Peerby, Smartcity, etc. Maar die klanten spreken, daar moesten we echt wat voor doen.’

Ester: ‘Op een gegeven moment zijn we met een laptop bij Workspace gaan zitten. We hadden van te voren bedacht dat we daar ‘gewoon’ mensen aan gingen spreken. In realiteit moesten we wel even een drempel over. Alle schroom opzij en gaan! Uiteindelijk vond iedereen het hartstikke leuk en goed om mee te denken.’

Woonabonnement en showroom living

Die gesprekken met de doelgroep brachten natuurlijk nieuwe inzichten. Met die inzichten in het achterhoofd heeft team CenterCity een iets andere draai gegeven aan de opdracht.

Ester: ‘De twee concepten die we hebben gekozen zijn net even anders, maar sluiten goed aan bij de vraag van de opdrachtgever en de wens van jonge stedelingen. En het zijn vooral kansrijke concepten om in de markt te zetten.’

Janneke: ‘Het eerste concept is een woonabonnement: je abonneert je op wonen waar jij wil, waar het jou uitkomt. Denk aan ZZP-ers, die hebben opdrachten op verschillende locaties. Met het woonabonnement check je in op een locatie waar het concept loopt en woon je daar zolang het jou uitkomt. We denken aan woningen in wooncomplexen met sociale functies. Op die manier leer je snel mensen kennen en vind je snel je weg naar allerlei diensten, ondanks het feit dat je soms maar kort ergens woont.’

Ester: ‘Showroom living is ons tweede concept. Jonge stedelingen hebben niet altijd budget voor de inrichting van hun woning. Daarom laten we bijv. Wehkamp of bol.com jouw huis inrichten. Op de momenten dat jij niet thuis bent, is jouw huis een showroom op locatie. Mensen kunnen de producten zien en testen in een echte woning.’

Janneke: ‘We moeten nu op zoek naar partijen die willen investeren in deze concepten. Om hen te overtuigen schrijven we een businessplan: wat betekent ons concept in euro’s, hoe krijgen we het van de grond en met wie.’

Dat zou ik altijd wel willen doen!

Over de vraag of de expeditie ook echt wat oplevert zijn Janneke en Ester unaniem: Het levert niet alleen iets op voor de opdrachtgever, maar zeker ook voor de deelnemers.

Ester: ‘Er is nu een groep Eigen Haarders die de wijde wereld in zijn gegaan, die zich nog meer bewust zijn van wat er speelt. En die zich hebben verbonden met andere partijen. Dat is goed voor de innovatie binnen Eigen Haard. Maar ook voor de tevredenheid. Er wordt enorm veel van je gevraagd binnen de expeditie, daar leer je niet alleen heel veel van, maar word je ook heel flexibel van. Superfijn dat we daar de ruimte voor hebben gekregen.’

Janneke: ‘Ik krijg hier enorm veel energie van. En het levert ook wat op voor onze klanten. Er is voor jonge stedelingen straks meer te kiezen. Ik ben heel benieuwd hoe het na 15 maart verder gaat, wat er gebeurt met onze concepten. Hoe dan ook vond ik het een fantastische ervaring. In gesprek met allerlei bedrijven en als een soort spons nieuwe ideeën in je opnemen. Dat zou ik  altijd wel willen doen!’


Dit is het derde interview uit de serie ‘Op weg naar…‘ waarin deelnemers van Eigen Haard vertellen over hun ervaringen binnen Expeditie Gratis Wonen.

Aan het woord: Janneke van der Kroft, Ester van der Sterre, Eigen Haard
Tekst: Ilja Mul, Eigen Haard

Tag :