Revolutie vraagt om expeditie

De wereld digitaliseert. Maar onze woningen nog nauwelijks. Gaat de digitale revolutie langs ons heen? Hoogste tijd voor onze innovatie expeditie ‘digitaal wonen’. Onze missie: hoe kan digitalisering het wonen fundamenteel goedkoper maken? Een kort reisverslag.


De digitale revolutie

Digitaal wonen kan al! Met dank aan de Internet of People en het platform AirBnB kunnen we al sinds 2010 gratis wonen. Maar met Internet of Things (IoT) gaat het nog veel verder. Over de hele wereld worden professionele ‘Smart Home’ systemen aangeboden. En door individuen over de hele wereld worden smart home apparaten aan elkaar verbonden met behulp van het IFTTT platform.

Maar de digitale wereld voor wonen is vele malen groter en verrassender! Funda kan architect worden, Alexa (van Amazon) jouw partner en KPN je mantelzorger en wijkagent tegelijk. Digitalisering gaat mogelijk iedere fase van het wonen raken: financieren (bitcoin), ontwerpen (parametrisch), realiseren (BIM) en gebruiken (smart homes).

Joost Nelis (BAM Wonen): “Deze expeditie komt eigenlijk iets te laat. Het gaat hard en we moeten de kaas niet van ons brood laten eten.”

Beeld-Moodboard-V2

En dan zijn er nog de nieuwkomers! Google koopt zich een weg in huis met de NEST thermostaat. Eneco komt met TOON ook ruim voorbij de meterkast. Amazon die positioneert zich met Alexa helemaal vooraan in de keten. En met de hololens van Microsoft zouden alle grenzen tussen digitaal en het ‘echte’ leven wel eens kunnen vervagen. We staan voor een revolutie en dus de hoogste tijd voor een expeditie!

Deze (nieuwe) wereld ontdekken …

Hoe ontdek je een nieuwe wereld met acht personen? In alle richtingen en met open vizier! Maar iedereen heeft een smartphone dus dat ‘open vizier’ bleek nog best lastig. Na enige oefening ging het beter. We gingen in patrouilles op pad en rapporteerden aan elkaar wat we hadden geleerd. We ontdekten klantbehoeften en nieuwe mogelijkheden. En binnen vier weken ontstonden de eerste concrete ideeën. Zo ontdekten we dat de grootste urgentie voor innovatie in de hoek zat van ouderenzorg en dat er via gamification veel nieuwe mogelijkheden zouden ontstaan.

Allard van Spaandonk (Bouwinvest): “Smart homes zijn wellicht nog nice to have maar er is ook urgentie in de hoek van ouderenzorg.

Kleien voor gevorderden

Na het verkennen komt het kleien, het boetseren van ideeën. Zes ideeën worden in kleine stappen uitgewerkt en weer getoetst bij klanten en experts. Het proces vergt extreme flexibiliteit en scherpte. Je moet divergeren, convergeren, opnieuw loslaten en weer vastbijten! Om het tempo hoog te houden werken we in duo’s waardoor ook het eigenaarschap en de onderlinge competitie groeit. …

Inmiddels hebben we samen gekozen om twee concepten als eerste uit te werken: ‘Datahouse’ en ‘S@men op afstand’. Datahouse is gericht op het verwaarden van (woon)data voor de bewoner. ‘S@men op afstand’ richt zich op het ontzorgen van mantelzorgers. In het team is groot geloof in deze beide concepten!

Allard van Spaandonk: “Ik zit niet te wachten op een grote verrassing, een goede oplossing is simpel. Maar we moeten wel snel wat gaan doen!

Tweaken, tweaken en nog eens tweaken

Nu deze twee concepten inhoudelijk in de grondverf staan komt het aan op daadkracht en zakelijk instinct. Een inhoudelijk goed idee heeft ook een goed verdienmodel nodig om te gaan vliegen. En hier zit voor digitaal wonen misschien wel de crux! Digitaal is vrijwel alles mogelijk, alleen hoe zorg je voor inkomsten? Hoe ga je het aan klanten aanbieden? Een dienst (abonnement) of een product en gaan we hardware of software verkopen? Belangrijke keuzes waar we tot 15 maart mee aan de slag gaan. Want dan willen we onze investeringsvoorstellen gereed hebben.

Joost Nelis: “Een klein investeringsvoorstel dat de mogelijkheden van digitaal wonen aantoont, maar bij succes razendsnel opschaalbaar is, maakt mijn verwachtingen helemaal waar!”

Beeld-Woorden-Blog-V2

… en nog een persoonlijke noot

Deze innovatie expeditie is een rollercoaster! Innoveren vergt heel veel van mensen. Zo is het tempo onverbiddelijk en is een ontdekinterview niet te vergelijken met een aanscherpworkshop. 99% van wat je leert moet je direct weer loslaten, maar in die 1% moet je je absoluut vastbijten! Spreken met toekomstige klanten is net zo belangrijk als met mogelijke investeerders. Ons innovatieproces kent vele kleuren en gezichten. Daarom ben ik heel blij met ons team! We begonnen voorzichtig, maar er is echt een team ontstaan! En de spirit groeit …!!

Door: Douwe van den Wall Bake, Facilitator expeditie Digitaal Wonen & Innovatiemanager, TBI Holdings
Op: 16 februari 2017 (114 dagen na vertrek, nog 27 voor de terugkeer)
Plaats: Basecamp Expeditie Gratis Wonen – Admiraal de Ruyterweg #545

Tag :